shromaždiště_flotily.jpg, 90kB

Vedete malou nebo střední firmu? Potýká se s důsledky současného hospodářského poklesu? V tom případě jste tu na správné adrese.

Máte možnost získat prostředek, který zvýší Vaši šanci, že Vaše firma zrádnými vodami úspěšně propluje. Získáte ho poměrně rychle, s relativně malou námahou a úplně zadarmo. Stačí, když se připojíte k naší flotile.

Na následujících řádcích (aktualizovaných 31. 8. 2009) se dočtete:

K čemu Vás zveme

Máte možnost pro svou firmu získat navigační prostředek, který zvýší šanci, že se Vaší firmě podaří "proplout turbulentními vodami". Nedá Vám jistotu, ale Vaši šanci zvýší. Je to podobné, jako když se lodě začaly pouštět přes oceán. Navigační prostředky (chronometr, sextant) spolu s mapami nedávaly kapitánovi lodi jistotu, že v pořádku dopluje na druhý konec, ale jeho šanci pořádně zvýšily.

Teď už bez přirovnání: zveme Vás k několikatýdennímu internetovému kurzu, který Vám pro Vaši firmu pomůže vytvořit jednoduchou verzi něčeho, čemu se anglicky říká Balanced Scorecard (BSC) - česky se tomu říká stejně, jiný název nikdo nezavedl. V uplynulých letech jsme měli možnost BSC zavádět v několika firmách, i dosti velkých. Při tom jsme se dostali na stopu několika základních principů, o něž se to celé opírá, a díky nim si jednoduchou formu BSC může pořídit i živnostník, který ve své firmě pracuje úplně sám. Že je srovnání s navigačními prostředky na místě, o tom se brzy můžete přesvědčit sami.

Proč mluvíme o "flotile"?

Podstatné je, že se účastníci po cestě k cíli drží pohromadě. O několik odstavců níže si můžete přečíst, jak se nám to nedávno osvědčilo při dvou podobných výpravách - jednu jsme nazývali "karavana", druhou jsme nazývali "výlet". Obě úspěšně skončily na konci tohoto června. (A obě byly zadarmo.)

Celé to funguje takto: jestliže máte chuť to s flotilou zkusit, pošlete e-mail na adresu michal@anima.cz, ve kterém uvedete, že máte zájem připojit se k flotile, nebo něco v tom smyslu. My Vám potvrdíme, že Vás evidujeme jako budoucího účastníka "plavby". Až se shromáždí dostatečný počet zájemců (aspoň 50) dostanete od nás e-mail s adresou úvodního videa na YouTube. Budete-li chtít pokračovat, oznamíte to krátkým e-mailem, pak asi tak do týdne od nás dostanete další e-mail, a tak se to bude opakovat až do konce naší společné "plavby", která bude trvat zhruba 3 měsíce. Jestliže na naše e-maily přestanete odpovídat, znamená to, že flotilu opouštíte, a my Vám také přestaneme psát. Videa jsou krátká, nejvýše 10minutová.


Stačila Vám ta informace? V tom případě stačí kliknout zde a měl by se Vám otevřít předpřipravený e-mailový formulář (kdyby ne, vytvořte sami e-mail s adresou michal@anima.cz). Chcete-li se dozvědět více, čtěte dál.

Kdo a co za tím je

Jmenuji se Michal Chytil a jsem z firmy ANIMA Praha. Její stránky najdete na adrese www.anima.cz, plastičtější představu o tom, čím se zabýváme, získáte z našeho firemního blogu. Například tam najdete několik článků z poslední doby, kde se mluví o té "karavaně". Článek "Přijďte na jiné myšlenky než ty finanční a prasečí" vysvětluje historii nápadu uspořádat takové rozptýlení (pozor, některé odkazy v článku už nefungují - karavana skončila).

Formu karavany jsem původně zvolil, abych si usnadnil práci - nemusím se tolik trápit vyrovnáváním cesty, aby všichni pohodlně prošli. Když někdo narazí na překážku, ozve se a já mu přes ni pomohu. Kromě toho jsem si sliboval, že se při tom také sám pobavím. Že trochu zmizí ta asymetrie - jeden něco připravuje (v tomto případě dokonce zadarmo) a ostatní konzumují (nebo také ne a on to ani neví).

Obojí perfektně zafungovalo, ale navíc se ukázalo, že forma karavany přispěla k úspěchu celé akce. Na cestu se vydalo 29 zájemců, úplně až na konec jich dorazilo 12. Při tom, kolik jsme toho prošli, a z jak vytížených lidí se rekrutovali účastníci, je to nečekaně velké číslo. Já sám bych na začátku považoval za úspěch tak 3 - 4. Našli jsme totiž způsob, jak mohli účastníci anonymně sdílet své komentáře, a to hodně pomohlo.

Povzbuzeni úspěchem jsme ještě během karavany zorganizovali další podobnou akci - "výlet Projít krizí". Na rozdíl od karavany nejsou ještě výletní materiály uklizené, takže se můžete podívat na "výletní stránky". Výlet je sice krátký, ale hodně náročný na soustředěné a přesné přemýšlení - bez něho to podstatné může snadno uniknout. Nemusíte se obávat, flotila bude v tomto smyslu mnohem snadnější.

Výlet jsme uspořádali pro užší okruh lidí, které jsme na začátku oslovili e-mailem. Začátek karavany vypadal jinak. Před startem karavany jsme po vyhlášení ve výše zmíněném článku vyhradili 2 týdny na to, aby se případní zájemci mohli hlásit, a stanovili jsme, že vyrazíme na cestu, pokud se jich sejde aspoň 20.

Pro shromažďování účastníků flotily nestanovujeme pevný termín. Jestliže se sejde aspoň 50 zájemců, vyrazíme. Teď už nejde o rozptýlení, jde o vážnou věc. Není důležité jen to, kolik účastníků dojde k cíli. Celé to děláme proto, aby se na konci našlo několik z Vás, kteří zjistíte, že to jejich firmě opravdu pomáhá. Pak teprve celá tahle akce bude stát za to.

Jak to, že je to zadarmo

Tento odstavec jsme přídali dodatečně, abychom nemuseli odpovídat na jednotlivé dotazy. Zdá se, že pro dost lidí působí záhadně samotný fakt, že kurz je zadarmo (podobně jako naše dvě předchozí akce). Tak velká záhada to naštěstí není.

Jestliže firmě klesnou tržby, je přirozené, že se snaží snižovat náklady, kde to jen jde. Jednou z cest, obvyklou u nás i ve spoustě dalších zemí je propouštění lidí. Není to ovšem cesta jediná. Například v Japonsku se většinou propuštění lidí považuje až za krajní zoufalou variantu, protože síla vztahu mezi firmou a zaměstnancem u nich hraje důležitou roli. Proto například snižují mzdy (například o 20% u dělnických profesí a o 80% u manažerů).

Jestliže jde firma tou druhou cestou, musí vyřešit ještě jeden problém - jak dobře vědí například právě japonské firmy - jak naložit s přebytečnou pracovní kapacitou. Je totiž třeba zabránit tomu, aby lidé "zlenivěli", tzn. pracovali s menší intenzitou než dříve. Na plnění zakázek je proto vyčleněna jen adekvátní kapacita, zbytek je třeba zaměstnat stejně intenzivně, jako tu první část (ne tedy "uklízením" nebo školením, které zdaleka není tak namáhavé jako "skutečná" práce) - to klade vysoké nároky na organizaci práce.

Tento "druhý typ" práce je možno obrátit dovnitř, například dávat do pořádku věci uvnitř firmy (lidé, kteří se teď vracejí z Japonska mluví o tom, že některé firmy už vypadají jako z pohádky), nebo je možné obrátit aktivitu směrem ven. A to je to, co děláme se svými akcemi, které jsou zadarmo. Zaměření směrem ven nám připadá z mnoha důvodů vhodnější.


Tedy znovu: chcete-li se k flotile připojit, pošlete e-mail na adresu michal@anima.cz, ve kterém uvedete, že to s flotilou zkusíte (klikněte zde). Máte-li dojem, že by to mohlo být užitečné i pro někoho z Vašich přátel, pozvěte ho.