Jak Vám běhají havrani?

Jak se havrani přemisťují z místa na místo? - Odpověď: běhají.
Nezapomněli jsme na něco? Ovšemže zapomněli, a to na něco velmi důležitého.
Oni také létají!

Jak se lidé rozhodují? - Odpověď: snaží se nalézt odpověď na otázku: “Co je pro mě v této situaci nejvýhodnější?”
Nezapomněli jsme na něco? Ovšemže zapomněli, a to na něco velmi důležitého.


Na co jsme zapomněli?

Opravdu jsme na něco důležitého zapomněli? Dostanu-li chuť na pečínku, pak holub je určitě lepší než vrabec, protože je na něm víc masa. Ovšem, je-li vrabec v hrsti a holub na střeše, je asi vrabec lepší než holub.

Obojí je to dost titěrná pečínka, proto je dobré do procesu rozhodování zařadit i pořádné rozhlédnutí, jestli náhodou není po ruce ještě nějaká lepší varianta, třeba prase v chlívku.

Takovéhle úvahy zvládnete na mnohem vyšší odborné úrovni, jestliže absolvujete obvyklý kurz z teorie rozhodování nebo si o tom přečtete některou z mnoha knížek. Naučíte se v nich, co je funkce užitečnosti, jak používat teorii pravděpodobnosti a spoustu dalších věcí, ale pořád to bude o té stejné otázce: “Co je pro mě nejvýhodnější?” Použijeme-li úvodního příměru, bude to, jako byste se stali na slovo vzatými experty na havraní běhání.

Co tedy chybí? Určitě jste sami zjistili, že lidé hodně často hledají při rozhodování odpověď na úplně jinou otázku: “Co v této situaci udělají lidé, jako jsem já?”

Zapomenout na tento druh rozhodování znamená žít v hodně zkreslených představách o rozhodování lidí kolem sebe i o sobě.

Lidé, jako jsem já

Naštěstí ne všechny knihy o rozhodování se upínají jen na ten první typ rozhodování popisovaný konec konců i v naší Prodané nevěstě:

“Počítá, co mu to… počítá, co mu to… počítá, co mu to vynese.”

V knize “A Primer on Decision Making” velmi pěkně oba typy rozlišuje a analyzuje James March.

Podle něho ten první typ, o němž ve své árii zpívá vztahový makléř Kecal, je založen na přemýšlení o důsledcích, na kalkulacích, na “vypočítávání”.

Ten druhý, hledající odpověď na otázku: “Jak se v této situaci zachovají lidé, jako jsem já?” je založen na přemýšlení o vlastní identitě. Kdo jsem? Kam patřím? Kam bych chtěl(a) patřit? V tom přemýšlení se mnohem víc vyskytují normy než kalkulace nebo důsledky.

Tento typ uvažování rozhoduje velmi často o tom, co uděláme. Chcete příklad?

Představte si následující situaci. Šťastný novopečený otec při návštěvě porodnice strká jedné ze sester drahou bonboniéru a říká: “A prosím Vás, až budete přenášet naši Boženku, dávejte dobrý pozor, abyste ji neupustila na zem.”

Myslíte, že sestra bonboniéru sbalí a řekne: “Spolehněte se”?

Asi ne, znamenalo by to, že souhlasí s tím, aby se v očích toho pána pohybovala mimo sféru pořádných sester. Ona přece nepouští na zem žádná mimina! I kdyby bonboniéru vzala, postará se, aby v tomhle bodu bylo jasno.

Co mám nebo kým se stávám

O důležitosti druhého typu rozhodování vědí reklamní odborníci. Všimněte si, kolik reklam na něj spoléhá.

Jsou známy případy, kdy dobře vedená kampaň apelující na tento typ rozhodování až neuvěřitelně změnila chování velké části populace. Aniž by jim nabízela odměnu. A bez postihu nežádoucího chování.

Není to zase nic tak překvapivého. Znáte-li Maslowovu pyramidu lidských potřeb (ti, kteří absolvovali ANIMA Instruktáž “Motivační nástroje”, si vzpomenou), odhadnete, že druhý typ rozhodování se týká vyšších pater v pyramidě než typ první.

Můžeme se na to podívat ještě z jiného úhlu. Neplatí jen, že kam patřím, určuje jak se rozhodnu. Působí to i obráceně. Každé rozhodnutí ovlivňuje mezi jaké lidi patřím, začínám patřit nebo přestávám patřit.

Dá se také říct, že první typ rozhodování směřuje k tomu, co a kolik mám a budu mít. A ten druhý k tomu, kdo jsem a kým se stávám.

Havrani umějí také létat

Jsem přesvědčen, že každý manažer potvrdí, jak je důležité rozumět rozhodování odvíjejícímu se od identity člověka.

I tady v ANIMA Forbíně najdete články, které s tím souvisejí. Například ty dva poslední, pojednávající o “údech organismů” a tom, jak je důležité někam pořádně patřit. Nebo i dřívější články zmiňující se o metodě kaizen. V ní se pracuje s malými kroky, malými myšlenkami, ale i malými odměnami.

Zaujala Vás myšlenka malých odměn? Co si pod tím představit?

Statistiky ukazují, že odměny, které japonští pracovníci dostávají za mimořádné počiny, jsou v průměru asi tak stokrát menší než odměny, které dostávají američtí pracovníci. Souvisí to s tím, že japonské firmy mají mnohem blíž k myšlení ve stylu kaizen.

Podle takového pojetí má odměna znamenat poděkování, uznání, že odměňovaný patří mezi vynikající pracovníky. Patří k nám. Velká odměna to může zpochybnit. Může být chápána tak, že se odměněný prostě napakoval. Neříká nic o tom, kdo je. Možná odvedl mimořádný výkon jenom proto, že “počítal, co mu to …, počítal co mu to …, počítal, co mu to vynese.”

Zpět na úvodní stránku

počet odpovědí: 3 na “Jak Vám běhají havrani?”

  1. Tomáš Vlk říká:

    Velmi inspirativní. Fascinuje mě, že se do zmíněné představy vejde jak Jan Hus nebo Mahátma Ghándí (spolu se zástupem filmových hrdinů a Mirkem Dušínem), tak i žákyně deváté třídy vyžadující značkové oblečení, aby zapadla do třídního kolektivu. Pokud to tu žákyni povede k úvahám o své identitě, bude to jen dobře.

    Nicméně oba způsoby rozhodování vnímám jako něco vědomého. Možná, že i rozhodování podle toho, mezi jaké lidi chci patřit, snese nálepku “racionální”.

    Ale pak je tu ještě spousta motivů iracionálních. Už jen při rozlišování dětské, dospělé a rodičovské části osobnosti můžu najít spoustu motivů, které (dle mého mínění) nespadnou ani pod jeden ze zmíněných modelů rozhodování. Za všechny alespoň rozhodnutí hasiče zapálit stodolu, aby mohl jít hasit. Radost ze hry, trucování, přejídání, adrenalinové sporty, adrenalinový management.

    Víc příkladů asi najdu u dětské části osobnosti, rodičovská část (se svým nadáváním na poměry, moralizováním a pohoršováním se) více inklinuje k rozhodování typu “mezi takové lidi chci patřit”. Ale i tam najdu výjimky. Připadá mi zvláštní, že lidé mohou na jedné straně převzít a uvádět do praxe normy rasové diskriminace (a tím se hlásit ke skupině lidí se stejnými normami - mezi “nás, správné chlapíky”) a zároveň se velmi intenzivně bránit označení “rasista”. Zjevně ani rasista nechce být označován za rasistu. O rozhodování tu jde: rozhoduji se, zda daného uchazeče o práci přijmu, rozhoduji se o vydání stavebního povolení na stavbu zdi, atd. Ale připadá mi, že nejde o rozhodování typu “mezi takové lidi chci patřit”, natož o racionální rozhodování v pojetí teorie her. Snad jen u některých politiků jde o chladný kalkul, čím se lze zalíbit voličům.

    A když už jsem zmínil filmové hrdiny, nemůžu vynechat historku z filmu Sedm statečných o chlápkovi, který skočil nahý do trní. Proč? “Asi mu to přišlo, jako dobrej nápad.”

  2. Michal Chytil říká:

    Máte úplnou pravdu, pane Vlku. Typů rozhodování je určitě víc. Dokonce jsem nějakou dobu uvažoval, že si v článku přizvu na pomoc kachny, protože nejen chodí a létají, ale také plavou. Nakonec jsem se rozhodl pro havrany. Asi proto, že mi připadali důstojnější ve svém “businesswear”, ale hlavně jsem chtěl obraz zjednodušit a vypíchnout ten druhý typ rozhodování. Připadá mi, že pro manažery je důležité mu věnovat pozornost. K tomu také mířily ty dva předchozí články.

    Vezměte si jen ten příklad s malými dárky. To si mohou dovolit jen ve firmách, kde příslušnost k firmě je součástí identity zaměstnanců. Takže i v SAS Institute mohou každou středu rozdávat zadarmo sladkosti M&M a pro lidi to má nějaký význam. Ve firmách řídících se heslem “snadno nabral, snadno propustil” by se jim zaměstnanci akorát vysmáli.

  3. Radek Papp říká:

    Zkušenost s malými dárky.

    Před několika lety jsme v jisté významné státní instituci marně zaváděli novou funkci informačního systému. Začali jsme s úspěchem rozdávat spolupracujícím úředníkům lízátka. Za každou kolegyní, či kolegou, kteří novou funkci úspěšně vyzkoušeli jsme osobně s lízátkem vyrazili.
    Jistou část úspěchu jistě přinesla zvláštnost a lidskost našeho nápadu v jinak sterilním prostředí. Přesto jsem si jistý, že hodně lidí potěšilo naše upřímné poděkování, ačkoliv nebyl problém vydat příkaz nejvyššího šéfa a ke spolupráci je donutit. Tenkrát poděkování malým dárkem zafungovalo i v úřadu, kde o hrdosti na příslušnost k firmě docela pochybuji.

Pošlete odpověď