Jak udržíte pozornost? Jako peníze!
Rodina doma čeká, až táta přinese výplatu. Čeká marně, on se totiž cestou stavil v hospodě a celou výplatu propil.
Takhle snad Vy ani já s penězi nehospodaříme. V tomto článku se ovšem na chvilku zamyslíme, jestli náhodou nějak podobně nehospodaříme se svou pozorností. A pozornost je valuta mnohdy cennější než peníze.
Na konci článku také oznámíme program ANIMA Instruktáží na 1. čtvrtletí 2008.
Udržíme peníze?
Pro většinu lidí by neměl být problém během několika hodin zchudnout o celou svou měsíční výplatu. Možná už v nejbližším nákupním středisku by našli věci, které by si rádi pořídili, kdyby na ně měli. A výplata by na ně na všecky ani nestačila.
K tomu, aby přišli o peníze, ani nemusí chodit nakupovat. Je tu armáda kapesních zlodějů připravených jim cestou domů od peněz pomoci. A hospody. A herny. A další jednotlivci i organizace připravené peníze vzít a nic pořádného za ně nedat.
Čemu vděčíte za to, že jste schopni peníze v rozumné míře udržet? Já jsem se nad tím poprvé zamyslel před mnoha lety. Vídal jsem nějakou dobu člověka, kterého v roce 1968 propustili po 20 letech strávených v komunistických kriminálech. Měl stále mimořádnou morální i intelektuální sílu, ale odnaučil se hospodařit s penězi. Tři dny po výplatě nemíval ani floka.
Příliš dlouho žil bez možnosti a potřeby upevňovat užitečné návyky a nebyl nesen prostředím, kde se většina lidí chová jakžtakž hospodárně.
Jak je to s pozorností?
Pozornost má pro každého z nás nesmírnou cenu. Potřebujeme ji v práci nebo třeba při řízení auta. A můžeme ji věnovat druhým lidem. Je často cennější než peníze. Dáte-li batoleti pětitisícovku, nepotěšíte ho o nic víc než jakýmkoli kouskem papíru. Ale věnujete-li mu svou pozornost - to je jiná. I psi a kočky to vidí podobně.
Lidé, kteří mají poruchy pozornosti, to mají v životě těžké. Ale problémy mají všichni, kdo se nechají připravit o pozornost, kterou by měli věnovat někomu nebo něčemu jinému. Disciplína nazývaná “attention economy” si všímá toho, jak pozornost spotřebovávají informace. Problém není v nadbytku informací, jak se někdy říká, ale v tom, že informace spotřebovávají pozornost, která pak chybí jinde.
Traduje se, že megabillboardy “Hello Boys” propagující podprsenky WonderBra způsobily celou sérii dopravních nehod. Pozornost, kterou boys věnovali obrázku, jim chyběla při řízení.
Je mnoho lidí, kteří si naši pozornost zaslouží. Jsou hodni pozornosti, jsou pozoru-hodní. A tady se dostáváme k rozdílu oproti hospodaření s penězi. Lidí, kteří nejsou pozoruhodní, ale snaží se různými fintami získat naši pozornost, je podle všeho mnohem více než těch, kdo jdou po našich penězích. Někdy jsou se svým tetováním nebo piercingem někde na úrovni malých kapesních zlodějů. Ale ti opravdu velcí zloději pozornosti disponují úplně jinými prostředky.
Odvážil(a) byste se říct, že většina lidí jakžtakž umí s pozorností hospodařit, jak jsme to v úvodu říkali o penězích? Že udrží dostatek pozornosti, kterou potřebují pro pořádnou práci a pořádný život?
Nevypadá to tak. O pozoruhodných lidech a věcech panuje obecná, až zarážející neznalost, zatímco neuvěřitelné kvantum pozornosti odlákávají pozoru-nehodné až žalostné existence.
Co se týče umění udržet pozornost a věnovat ji tomu, kdo nebo co si ji zaslouží, jsme tedy v horší situaci než u hospodaření s penězi. Příliš často se pohybujeme v prostředí, které nás nenese, nedokáže nás korigovat rozumným směrem.
Hospodaření s pozorností
Tím jsme se dostali k tématu březnové ANIMA Instruktáže - Hospodařit s pozorností. Asi si uvědomujete, že mnoho věcí, o kterých se obvykle mluví pod hlavičkou “time managementu” se ve skutečnosti týká hospodaření s pozorností. Nejde při tom jen o zjednání pořádku v tom, čemu pozornost chceme věnovat nebo ne. Pozornost je třeba kultivovat. Pozornosti také občas nejde jen tak poručit. Je o ní třeba něco vědět.
Pak začneme chápat například i to, proč si Friedrich Schiller dával při práci pod stůl bedničku se shnilými jablky. Nebo, že Mozart se nechoval, jak je to ukazováno ve filmu Amadeus - to by toho asi tolik nevykonal.
K tématu hospodaření s pozorností zde uvedeme aspoň drobnou radu.
Patříte mezi lidi s tendencí odkládat důležité věci? (Takových lidí je překvapivě hodně.) Zkuste se někdy postavit k záležitosti, do níž se Vám nechce, takto: “Tuhle záležitost dnes rozhodně dělat nebudu. Jenom si otevřu tu složku a prolistuji to.” Pokud to už praktikujete, asi o povaze pozornosti už něco víte. Jestli ne, zkuste to.
Program na 1. čtvrtletí 2008
Tři ANIMA Instruktáže v 1. čtvrtletí 2008 mají společné téma “Cesty k osobní produktivitě” a jsou rozvrženy takto:
- 17. ledna 2008: Hospodařit s časem
- 14. února 2008: Hospodařit s vlastní energií
- 13. března 2008: Hospodařit s pozorností
Volně navazují na loňský seriál věnovaný metodě GTD (Getting Things Done) a věříme, že si při nich přijdou na své ti, kteří GTD znají nebo dokonce praktikují, i ti, kteří by se rádi s jeho základy seznámili.
Přidržíme se nové formy, kterou jsme zavedli tento podzim a která se osvědčila. Struktura jednotlivých instruktáží je nyní dána určitými epizodami ze života fiktivního manažera. Umožní Vám vžít se do situace přímých účastníků těch událostí a navrhovat, jak byste na jejich místě postupoval(a). Své návrhy můžete konfrontovat se vzorovým řešením, podpořeným materiály, které dostanete.
Na druhou stranu se vracíme k dřívějšímu modelu čtyřhodinových instruktáží začínajících ve 13 hod.
Další informace se během dvou dnů objeví na www.anima.cz i zde na ANIMA Forbíně spolu s on-line i off-line přihláškami. V tuto chvíli jsou ještě vyvěšeny informace a přihlášky k poslední ANIMA Instruktáži v tomto roce, která je 20. prosince a zabývá se třemi cestami k přesvědčování spolupracovníků:
- “prodejem myšlenek”,
- vyjednáváním a
- “dýcháním”.
Věnujte laskavě pozornost poslednímu článku v tomto roce
Během několika málo dnů vyjde další článek zde v ANIMA Forbíně. Nepřehlédněte ho, bude v něm dárek pro Vás.