Jak se bráníte proti rozhodovací paralýze?
Generálu Georgi Pattonovi se připisuje výrok
“Nejlepší rozhodnutí je správné rozhodnutí, druhé nejlepší rozhodnutí je chybné rozhodnutí, nejhorší rozhodnutí je žádné rozhodnutí.”
Od nejlepšímu k nejhoršímu vede záludná zkratka. Příliš velká nabídka dobrých možností totiž ochromuje schopnost se rozhodnout. Říká se tomu rozhodovací paralýza.
Jak vypadá a co proti ní můžete dělat?
Lékaři stejně jako konzumenti hamburgerů
Psychologové popsali situace, kdy rozšíření možností volby snižuje šanci, že si lidé některou z nich zvolí. Ukazuje to například pokus, který provedli Eldar Sharif (psycholog) a Donald Redelmeier (lékař).
Skupině lékařů předložili případ pacienta, který trpěl bolestmi kyčelního kloubu v důsledku artritidy, žádný z existujících léků u něj neúčinkoval a jako jediná možnost se jevila operativní náhrada kloubu za umělý. Lékařům pak předložili novou okolnost: na seznamu léků se objevil nový preparát, který dosud nevyzkoušeli. Vyzkouší ho, než pacienta pošlou na operaci? V této skupině se 47% procent lékařů rozhodlo nejprve vyzkoušet lék.
Druhé skupině lékařů předložili stejný případ s jedinou změnou. Na seznamu léků se teď neobjevil jeden, ale dva nové léky, které by mohli vyzkoušet. V této skupině se jen 28% lékařů rozhodlo zkusit aspoň jeden z obou léků.
Podobný jev byl již dříve prokázán na chování zákazníků a je znám odborníkům na inzerci i jiným profesím. Donald Redelmeier o tom napsal: “Realitní makléři vědí, že když chtějí prodat, neměli by Vám nabízet příliš mnoho různých domů. U McDonalda vědí, že celkové tržby se mohou snížit, když nabídnou bohatší jídelní lístek a reklamní průmysl rád představuje inzerovaný produkt jako jediný prostředek proti bolesti, který stačí brát jednou denně, nebo jako jediné auto s dvěma airbagy.”
Výsledky Sharifova a Redelmeierova výzkumu jsou zajímavé tím, že se nezabývali rychlým nebo neuvědomělým rozhodováním, ale uvážlivým rozhodováním vzdělaných a zkušených lékařů založeném na odborném posouzení. Přesto lepší nabídka i u nich měla tak výrazně paralyzující efekt na rozhodování.
Popsaný efekt je samozřejmě ještě výraznější, když více dobrých možností nemíří stejným směrem, jako v případě několika alternativních léků, ale jdou proti sobě: služba zákazníkům versus snižování nákladů, zvýšení tržeb versus zvýšení zisku. Který manažer se s podobnými příklady ještě nesetkal?
Co s tím?
Vysvětlení uvedeného paradoxu jsou různá. Některá například hledají podobnost s “paralýzou z analýzy”, při níž se analyzuje tak dlouho, až na rozhodnutí nezbude čas nebo energie. Jedná se o jiný jev, ale nějaké společné kořeny tu být mohou.
Mně se kupodivu spíš vybavují vzpomínky na Dr. Jiřího Mašína, jednoho z odborných asistentů, kteří mě kdysi učili na matematicko-fyzikální fakultě, speciálně na jeho lekci jak se prát v hospodě. I tam se objevoval princip, že řadu útočníků je třeba načít od kraje, ne od prostředka. Pohled na několik útočníků najednou připravuje člověka o chuť se prát.
Pro praktické účely není nezbytné pátrat po příčinách popsaného paradoxu, důležité je vzít ho na vědomí, počítat s ním a nenabízet zbytečně mnoho variant.
Vezměte si například takové podzimní ANIMA Instruktáže (Společné téma: “Vedení lidí”, první z instruktáží se jmenuje “Čas rozhodování”.) Probíhají ve dvou turnusech. Jeden turnus lepší než druhý. To Vás ovšem nemusí paralyzovat - první z turnusů je totiž už obsazený, volná místa zbývají jen v tom druhém. Chcete-li se podívat na program, případně se přihlásit, klikněte zde a zde.
08/10/2007 v 1:25 pm
Začal jsem uvažovat o tom, jestli bych se neměl z toho obsazeného termínu přehlásit na ten zatím volný. Naštěstí se mi nechce hledat v obchodních podmínkách, jestli to jde.
08/10/2007 v 1:30 pm
Nad jídelním lístkem se bráním rozhodovací paralýze tím, že si dám obojí.
Ale možná je jídelní lístek jen příliš krátký. Kdyby byl mnohem delší, třeba by se dala rozhodovací paralýza využít pro hubnutí.