Napíšete Ježíškovi?
“Shrňme to, milý Watsone:
- Někteří z těch, kdo byli na zámku, nemají alibi.
- Všichni, kdo byli na zámku, mají motiv.
Co z toho plyne?”
Gratuluji Vám, jestliže Vám ve vteřině vyskočil správný závěr: “Někteří z těch, kdo mají motiv, nemají alibi.”
Jestliže Vám (jako asi většině z nás) logický závěr oněch dvou předpokladů tak rychle nenaskočil, pak Vás tento článek může dost zajímat a možná na konci i napíšete Ježíškovi.
Jako tenisové údery
První příznivá zpráva je, že se dá naučit rychle vyvozovat správné logické závěry z daných předpokladů. Dokonce to patří k dovednostem, které se člověk naučí lépe, jestliže s tím začne v dětském věku. V jednu dobu před mnoha staletími se to dělalo - než šel mladý člověk někdy ve věku 16 let na univerzitu, měl se naučit myslet. V dubnu jsem tu o tom psal v článku “Recept národního umělce: nacpat šuplík bankovkami”. Možná si vzpomenete, že jsem psal:
Proč se dříve děti učily sylogismy? Ze stejných důvodů, jako se učí údery při tenise. Samozřejmě to jde i bez nácviku úderů - můžete dítěti dát raketu a míček a říci “Hraj, všechno potřebné okoukáš při hře.” Třeba bude dítě šikovné, hodně toho pochytí, ale zůstane pod hranicí svých možností. K něčemu podobnému nás odsoudili mudrlanti, kteří kdysi rozhodli: “Ať se děti ve škole učí předměty, myslet se naučí za pochodu.”
Připomínal jsem slavnou přednášku Dorothy Sayers “The Lost Tools of Learning”, kterou přednesla v r. 1947 v Oxfordu, a v níž upozornila na neblahé důsledky, k nimž to vedlo.
Na ANIMA Instruktážích jsme pak měli možnost vidět, co tehdy děti učili. Účastníci mohli s povzdechem konstatovat, že by bylo hezké, kdyby se tak mohly vytrénovat i jejich děti, když už to nenaučili nás. Jenomže kde se to mají učit, když to učitelé sami neumějí?
A co se týče nás odrostlejších - tam to zůstalo u řečnické otázky kolika kouskům je možné naučit starého psa.
Zde přicházím s druhou příznivou zprávou: nezůstaneme jen u povzdechů a zkusíme s tím něco udělat. Začnu s odrostlejšími, děti si nechám na konec.
Zašantročené klíče
Kliknete-li zde, otevře se Vám program ANIMA Instruktáží na leden - březen 2012. Koncem tohoto týdne, až proběhne poslední letošní instruktáž, se nabídka objeví na našich stránkách a budete se moci hlásit i on-line. Zde na Forbíně pak podrobněji vysvětlím, proč sérii pěti uvedených istruktáží vystihuje společné záhlaví “Zašantročené klíče”. Na program upozorňuji už teď ze dvou důvodů:
- Zlatou permanentku můžete pořídit levněji, jestliže ji objednáte do 31. 12. 2011. Vzpomínám, že loni té možnosti někteří využili a odměnili tak svou šetrnost, díky níž mohli platit ještě z peněz stávajícího roku.
- Stříbrná permanentka (která je součástí zlaté permanentky) opravňuje k účasti na e-kurzu „Trénink správného uvažování“. To je právě místo, kde budeme zkoušet i staré psy učit novým kouskům.
Vyjede logická karavana?
Pro ty, kdo by rádi zkusili zatrénovat si logické úsudky se svými dětmi, připravuji něco podobného, jako byla “šachová karavana”, kterou jsme zde v půlce roku 2009 odstartovali článkem “Přijďte na jiné myšlenky než ty finanční a prasečí” a která úspěšně absolvovala cestu k cíli.
To znamená, že účast bude zadarmo, ale účastníci budou muset zachovávat jakousi elementární disciplínu. Podobně jako v předchozím případě odstartujeme pouze tehdy, sejde-li se na začátek dostatek zájemců. Máte-li o účast v logické karavaně zájem, napište Ježíškovi, nejlépe na můj e-mail michal@anima.cz - já mu to předám. Uveďte, s kolika dětmi plánujete se účastnit.
Pokusím se hned teď odpovědět na několik otázek, které se asi přirozeně vynoří:
- Předpokládám, že účastníky budou dospělí, kteří naučí děti hrát jistou hru, při níž se naučí logické úsudky - nikoli tedy, že budou materiály jen přeposílat svému počítačově gramotnému dítěti. V materiálech budou občas poznámky, na co dát pozor, kde dítě příliš nesvazovat atd. Vybavení potřebné ke hře nebude příliš nákladné a většina domácností by to měla utáhnout: základním vybavením je jedna stránka A4 s jednoduchým nákresem, který Vám pošlu, 4 knoflíčky jedné barvy a 5 knoflíčků odlišné barvy (kde jsou orientováni zcela na suché zipy, mohou použít například figurky Člověče nezlob se).
- Pro jak staré děti je hra určena? Odhaduji, že ideální věk je někde mezi 7 a 15 lety. Dítě by mělo rozumět smyslu jednoduchých vět a bude dobré, když bude mít možnost si své úsudky zapisovat. Samozřejmě se nedá předem odhadnout, jak ho to bude bavit - to je stejné jako u sportu nebo u hudby. Možná některé dítě nebude mít chuť ve hře pokračovat. Jestliže se však projeví vlohy, myslím, že už po 3 měsících bude schopno briskně provádět úsudky, jako v příkladu na začátku tohoto článku. Samozřejmě nemusí vědět, co je alibi a motiv, takže místo toho provede rovnocenný úsudek:
Některá ze zralých jablek nebyla otlučená.
Všechna zralá jablka byla červená.
——————————————–
Tedy: Některá z červených jablek nebyla otlučená. - Při kolika zájemcích odstartujeme? Orientačně jsem si stanovil kvótu odpovídající zájmu 3 matek-hrdinek, které by chtěly hrát se všemi svými dětmi. Pro mladší čtenáře, kteří už nevědí, co je matka-hrdinka připomínám, že v bývalém SSSR si potrpěli na různá vyznamenání a metály. Nutnou podmínkou pro udělení metálu “мать-герой” (matka-hrdinka) byl počet 10 dětí. Kvótu tedy může naplnit i 30 rodičů - každý s jedním dítětem.
Teď už je to tedy na Vás.
Nakonec obvyklé odkazy
Poslední letošní ANIMA Instruktáž “Hospodařit s tím nejdůležitějším” je 8. prosince 2011.
Internetové adresy pro přihlášky na ni zůstávají v platnosti:
- klikněte zde a zobrazí se Vám leták sloužící zároveň jako faxová přihláška, kterou si můžete vytisknout,
- klikněte zde a můžete se přihlásit on-line.
05/12/2011 v 6:34 pm
Před několika měsíci mi pan Chytil doporučil knížku The Trivium: The Liberal Arts of Logic, Grammar and Rhetoric. Zatím se mi povedlo prokousat a alespoň trochu používat část gramatickou. Je to úplně něco jiného, než co jsme zažili ve škole, ale mám dojem, že to je to pravé. Myslím, že pan Chytil se vydal velmi užitečným směrem. Hlavně je to opravdu použitelné i ke vzdělávání dětí - tedy v trochu přechroupané podobě.
Pro rodiče mohu také vřele doporučit matematiku pro 1. až 5. stupeň z nakladatelství Fraus, autor Milan Hejný a kolektiv.