A co takhle zkusit “dirimens copulatio”?

A kdy to zkusit? Třeba když půjde opravdu do tuhého.


Co můžete udělat pro svou zemi? Pro svou firmu?

Asi už jste vícekrát v životě slyšeli větu z inauguračního projevu Johna F. Kennedyho:

“Neptejte se, co pro vás může udělat vaše země. Ptejte se, co můžete udělat pro svou zemi.”

Prezident Kennedy byl vynikající řečník. O to větší váhu mají jeho slova o tom,  co Winston Churchill dokázal během 2. světové války:

“Zmobilizoval anglický jazyk a poslal ho do bitvy.”

Bitva Churchillova, bitvy Vaše

Churchill dobře věděl, jak důležitá to je bitva:

“To, co generál Weyland nazýval bitva o Francii skončilo. Začíná bitva o Británii. Na této bitvě závisí, jestli přežije křesťanská civilizace.” (projev z 18. 6. 1940)

Věděl také, že to bude strašlivá bitva:

“Veškerá zuřivost a moc nepřítele se musí co nevidět obrátit proti nám. Hitler ví, že nás na tomto ostrově musí zlomit nebo prohraje válku.”  (z téhož projevu)

Tak hrozná zkouška Vás snad nečeká. Ale možná i Vy potřebujete zmobilizovat jazyk ve službách své firmy nebo nějaké věci, která je Vám drahá. Možná právě mobilizace tohoto nástroje vychýlí vítězství na Vaši stranu.

Jak to udělat?

Figury a jiné nástroje

Předpokládám, že se většina z vás nechystá psát literární díla. Co ale potřebujete umět, je dokázat si vyhrát s jednou nebo několika větami ve vaší prezentaci, proslovu nebo textu určeném zákazníkům nebo spolupracovníkům.

Potřebujete umět vytvořit větu, kterou si lidé zapamatují, která v ideálním případě začne žít samostatným životem. Může to být hlavní sdělení Vaší prezentace nebo třeba vize firmy. Neslané nemastné věty nedokáží nic, leda vyvolat nechuť.

Jak začít? Dopřejte si komfort letmého startu a přijďte příští čtvrtek  29. dubna 2010 na ANIMA Instruktáž  “Prezentační nástroje a dovednosti”.

Možná víte, že už delší dobu máme v repertoáru dvě instruktáže věnované umění prezentovat - jedna se zabývá strukturou prezentace, druhá “technologickou linkou” přípravy prezentace.

Nyní tedy přicházíme s třetí instruktáží zaměřenou na nástroje, které velmi  rozhodují o tom, jaký výsledek nakonec bude Váš proslov nebo Vaše prezentace mít.

Budeme se v ní zabývat moderními softwarovými nástroji, ale i nástroji známými několik tisíciletí - řečnickými figurami. Sami si jich několik vyzkoušíte. Mají většinou řecká a latinská jména, která hned zapomenete. Důležité je, že zjistíte, jak Vám pomohou jazyk zmobilizovat (jako pomáhaly i Winstonu Churchillovi).

Třeba taková figura “dirimens copulatio”. Skládá se ze dvou tvrzení, z nichž druhé vyvažuje nebo upřesňuje to první. Určitě jednu její podobu znáte z reklam:

“Tento týden v našem obchodě nabízíme všechno zboží s 10% slevou. A TO NENÍ VŠECHNO: účtenky budou slosovány a jeden ze zákazníků vyhraje dovolenou pro dvě osoby v Chorvatsku.”

Možná už svůj příští proslov budete koncipovat tak, že v klíčovém momentu zazní elektrizující slova: A TO NENÍ VŠECHNO …

Ovšem mezi námi - bude v tomhle případě “dirimens copulatio” ta správná figura?  Nespravil by to obyčejný asyndeton navazující na kvalitně provedený polysyndeton? Poslyšte, víte co? - klikněte zde, přihlašte se a uvidíte.

Zpět na úvodní stránku

Pošlete odpověď