Manažeři a spěch, sedláci a hnůj

David Ogilvy, zakladatel známé reklamní agentury dokázal psát geniální slogany, nadpisy a úvodní věty k reklamám. Ale pozor! Například větu, která uváděla úspěšnou reklamu na nový typ Rolls Royce, prý přepisoval 104 krát.

To autor následujícího nadpisu se s tím určitě tolik nepáral:

Možná by si s nadpisem také rád vyhrál, kdyby měl víc času, ale pod časovým tlakem se přidržel novinářského klišé. No a připletl se mu tam ten hluchoněmý.

O tomhle každý manažer ví svoje.

Manažer a nedostatek času

Průzkumy ukazují, že činnost manažerů je z velké části (zpravidla se uvádí kolem 90%) tvořena krátkými, několikaminutovými nebo jen několikavteřinovými interakcemi a rozhodnutími. Vědec může trpělivě bádat a opakovat experimenty, houslový virtuóz hodiny cvičit jednu pasáž, ale manažer musí většinu svých rozhovorů, pokynů a rozhodnutí stříhat jak Baťa cvičky.

Manažer bývá silně tlačen k povrchnosti a musí se naučit počínat si ve své povrchnosti efektivně. Zároveň by se s ní neměl úplně smířit a neměl by zapomenout, jak nebezpečná může být.

Kdo se tomu rozporu snaží uniknout do slonovinové věže, kterou si vytvoří, nebývá dobrý manažer.

Při čtvrteční instruktáži “Před posluchači” jsme na problém časového tlaku a povrchnosti narazili. Kde vzít čas na pořádnou přípravu prezentací? Během debaty se tentokrát vynořilo zajímavé srovnání manažerů se sedláky.

Každý sedlák za rok spořádá fůru hnoje

Toto rčení ve svém dětství slýchali ještě dnešní osmdesátníci. Vlastně jenom konstatovalo, že sedláci na poli jedli nemytýma rukama. Hodně nemytýma rukama. Teoreticky by si s sebou mohli na pole vozit vodu na umytí, ale to bylo tak hrozně nepraktické, že to nikdo nedělal.

Na poli si v tomto smyslu byli všichni rovni. Pořádné lidi od čuňat odlišovalo až to, jestli si ruce myli doma před večeří a hlavně, jak se chovali ve svátek.

Prolamující se dimenze

Svátek normálně chápeme jako příležitost utéct od práce, odpočinout si od ní, věnovat se zábavě, vyčistit si hlavu. V ANIMA E-kurzu “Hospodaření s časem” v kapitolce věnované rytmům zahlédnete jiný pohled na svátek - jako na chvíli, kdy se do všedního života může “prolomit další dimenze”. U sedláků to nastávalo, když se ve svátek ráno oblékli do svátečních šatů (nebo dokonce do kroje) a vyrazili z domu.

Zdá se, že u manažerů je to podobné. Někteří se do povrchnosti propadají a dovolují, aby jim postupně zaplavila celý život. Jiní si umí zařídit, aby občas postupovali i proti proudu. Do paměti se mi například vryla slova jedné moudré manažerky na ANIMA Klubu, že nic na světě jí nemůže zabránit, aby se každý den půl hodiny věnovala četbě pořádné knížky. Přitom by jako generální ředitelka o časovém tlaku mohla vyprávět.

Minulý čtvrtek jsme tedy při instruktáži mluvili o tom, jak to navléct, abychom čas od času dokázali připravit “sváteční prezentaci” - to nejlepší, co v nás je, vyhnuli se obvyklým klišé a zažili, co se píše v materiálech k instruktáži:

zvládnete-li významné prezentace, zlepší se nejspíš i vaše „všední“ prezentace.

U manažerského nástroje zvaného “Balanced Scorecard”, kterému se budeme věnovat na příští ANIMA Instruktáži 19. října, je téma “prolamující se dimenze” ještě výraznější.

Palubní deska nebo rozhledna?

Během let se změnil náš pohled na to, co je největším přínosem Balanced Scorecard (BSC).

Zprvu jsme se drželi obvyklého “controlingového” pohledu a dívali se na BSC jako na jakousi palubní desku, pomáhající rychle a přehledně řídit firmu a uskutečňovat strategii vytvořenou měsíce nebo dokonce léta předtím.

Postupně jsme se dopracovali k pochopení, že cena BSC je hlavně v něčem jiném. Pomáhá manažerům vytvářet například jednou za měsíc “sváteční” 2-3 hodiny, kdy se do operativního myšlení “prolamuje” strategický pohled na firmu nebo útvar, který vedou.

Kdo někdy zkusil vyhradit pro management dobu na strategické myšlení, ví jak je to obtížné a většinou krátkodeché - už zhruba čtvrtá taková schůzka se začíná jevit jako ztráta času ve srovnání s naléhavými úkoly.

BSC v tomto směru nabízí něco mimořádného.

Chcete si i vy vybudovat jakousi rozhlednu, na kterou je možné rychle vystoupat a zahlédnout všechno, co pro úspěch firmy nebo útvaru považujete za důležité?

V tom případě si zařiďte, abyste se mohla, resp. mohl zúčastnit intenzivní ANIMA Instruktáže “Balanced Scorecard” 19 října.

Faxová přihláška se Vám zobrazí po kliknutí zde. Další informace a on-line přihlášku najdete na www.anima.cz.

Autor článku: Michal Chytil, ANIMA Praha

Zpět na úvodní stránku

Comments are closed.