Do čeho se máte opřít, aby Vás poslouchali?

Umět prezentovat je důležité, každý se v tom do jisté míry potřebuje zlepšovat. Kam ale máte napřít sílu, abyste dosáhla nebo dosáhl skutečně podstatného zlepšení?

Máme pro Vás obrázek “prezentační triangulace”, na kterém si můžete prstem ukázat - “Tady je to pro mě úplně nejdůležitější” a rozhodnout se, co pro to udělat.

Triangulace

Na tomhle obrázku je všechno, co rozhoduje, jak bude prezentace úspěšná:

prezentace

  • prezentující,
  • posluchači,
  • vlastní obsah prezentace.

Prezentace určitě dopadne špatně, pokud třeba jen jedno z toho bude hodně v nepořádku - nekompetentní prezentující, mizerný obsah, znuděné nebo nechápavé publikum.

Ve skutečnosti je to trošku složitější - důležité jsou vztahy, které na té scéně panují.

trojúhelník

Pod každou šipkou toho trojúhelníka si určitě vybavíte hned několik důležitých vztahů. Uvedeme jen některé:

vztah prezentující - obsah:

  • rozumí tomu?
  • věří tomu?
  • považuje to za důležité?
  • umí to vysvětlit?

vztah prezentující - posluchači:

  • umí je zaujmout?
  • věří mu?
  • váží si jich?

vztah posluchači - obsah:

  • jak je to srozumitelné?
  • jak je to zajímá?
  • jak je to baví?

U vztahu posluchači - obsah se vlastně hraje o celkový úspěch prezentace: posluchači by jí měli porozumět, přijmout ji, to nejdůležitější si zapamatovat.

Triangulace má svá kouzla a taje - jednotlivé “šipky” se totiž ovlivňují, vzájemně se zesilují nebo zeslabují. Znáte to: naprosto suchý patron bez jakýchkoli prezentačních dovedností nakonec zaujme posluchače díky svému zápalu pro věc. Nebo častější příklad - prezentující strhne zájem na sebe, takže na konci si všichni pamatují, že krásně prezentoval, jenom si nemohou vzpomenout, o čem mluvil.

Takže, do kterých míst toho trojúhelníka Vy osobně doporučujete napřít úsilí, aby efekt byl co největší?

Naše odpověď na otázku je zachycena na tomto obrázku polohou příslušných obdélníčků:

trojúhelník 2

Léta zkušeností nás přivedla k přesvědčení, že dva rozhodující body, kam se většině lidí vyplatí investovat úsilí, jsou místa, kterým se věnují ANIMA Instruktáže:

  • Struktura prezentace (14. 9. 2006)
  • Před posluchači (21. 9. 2006)

Pro štamgasty upozornění - od září 2006 jsou instruktáže v ANIMĚ Praha ve zcela novém hávu. Nechte se překvapit!

Faxovou přihlášku Vám zobrazí tento odkaz, další informace a přístup k on-line přihlášce získáte, jestliže se vypravíte do útrob www.anima.cz.

Zpět na úvodní stránku

Pošlete odpověď